.:: ELTE Informatikai Igazgatóság ::.
Webmail Telefonkönyv ELTE - Dolgozói Önkiszolgáló Portál Ügyfélkapu
 
Nyomtatható verzió Nagyobb felbontás
.: Eötvös Loránd Tudományegyetem :.
  Vírus és spam szűrés az ELTE központi levelezőrendszerén

Az ELTE Informatikai Igazgatóság levelezőszerverein 2004 elejétől üzemszerűen működik a vírusszűrés, illetve a kéretlen kereskedelmi levelek (spam) megjelölése.

Vírusszűrés

A központi vírusszűrő rendszer az ELTE IIG által üzemeltetett kimenő levél szervereken (mail.elte.hu) üzemel. A rendszer azonban nem csak a vírusokat szűri, hanem azokat a veszélyes helyzeteket is detektálja, amelyek alkalmasak rosszindulatú programok levélen keresztüli terjesztésére is. A vírusok, illetve a rosszindulatú programok mellékletként (csatolmány) továbbítódnak, hasznos levél nélkül, ezért a vírusszűrő rendszer az ilyen "leveleket" nem továbbítja.

A Microsoft Outlook Express program bizonyos kiterjesztésű fájlokat automatikusan programként kezelve elindít, ezért a .bat, .com, .pif, .prf, .scr, .vbs kiterjesztéssel rendelkező leveleket a rendszer nem fogadja el.

Amennyiben ilyen állományok átküldésére lenne szükség, kérjük ezeket tömörítse és úgy küldje át, ugyanis ebben az esetben a kiterjesztés a tömörítésnek megfelelő lesz.
A vírusszűrő rendszer alapvetően az ismert vírusok kiszűrését képes elvégezni. Mindig számítani kell arra, hogy az újabb típusú vírusok rövidebb-hosszabb ideig átjuthatnak a rendszeren, ezért felhívjuk figyelmüket arra, hogy a helyi gépeken minden esetben üzemeltessenek vírusirtó szoftvert, illetve a levelek mellékletét csak akkor nyissák meg, ha a levél tartalmából következtetni lehet arra, hogy a küldő valós személy és a melléklet lényeges információt tartalmaz.

Az ELTE IIG figyelemmel kíséri a vírusok és egyéb rosszindulatú programok fejlődését, ennek megfelelően változhatnak a szűrési feltételek. Kérjük, hogy kísérje figyelemmel weboldalunkon a változásokat!

Az ELTE levélforgalmának vírusszűrése csak akkor lehet hatékony, ha minden ELTE-ről kiküldött illetve ELTE-re érkező levél átmegy a vírusellenőrző rendszeren. Emiatt 2004. április 1-től az IIG által üzemeltetett számítógépek (ludens.elte.hu, caesar.elte.hu) csak a saját felhasználóknak címzett levelek fogadását végzik, illetve levelet csak a mail.elte.hu rendszertől fogadnak el.

Kéretlen kereskedelmi levelek (spam) szűrése, megjelölése

A kéretlen kereskedelmi levelek (továbbiakban spam) szűrése sajnos nem oldható meg központilag olyan módon, mint a vírusszűrés, mivel 100%-os biztonsággal nem lehet megállapítani egy levélről, hogy valóban spam anélkül, hogy azt humán érzékelő látná. Nyilvánvalóan törvénybe ütközik viszont más leveleinek elolvasása, ezért az ELTE IIG a levelek megjelölését végzi el a megfelelő programok segítségével.

A bizonytalanság miatt a spam gyanús levelek tehát nem törölhetők automatikusan, azokat a felhasználó mindenképpen megkapja, viszont a megjelölés lehetővé teszi, hogy a felhasználó az ilyen leveleket saját felelősségére automatikusan törölje, esetleg külön levélmappába (folder) irányítsa további áttekintés céljából, így azok nem jelennek meg a bejövő levelek mappájában, viszont mindenképpen letöltődnek a felhasználó levelezőprogramjába.Emiatt a spam szűrés a felhasználó levelező programjában konfigurálást igényel.

Az ELTE IIG által üzemeltetett spam szűrő minden levélbe, amely átmegy a mail.elte.hu szerveren, további fejléceket (header) illeszt be, amelyek kezelésére az általánosan használt levelezőprogramok (Thunderbird, Outlook, pine, mutt) képesek.
A fejlécek a következő információt tartalmazzák:
X-ELTE-SpamVersion: ELTE 2.0
X-ELTE-SpamCheck: yes

A levél az ELTE IIG tapasztalatokon alapuló becslése alapján spam-e? Amennyiben a felhasználó megbízik ebben a becslésben, elegendő ezt a paramétert vizsgálnia.
X-ELTE-SpamCheck-Details: score=x required=5.9
Részletes információk arról, hogy mi alapján minősül a levél spamnek.
X-ELTE-SpamLevel: ssssss
Annyi s-betű, amennyi a pontszám (X-ELTE-SpamCheck-Details: score) egész része. Lehetőséget ad arra, hogy a felhasználó más becslést válasszon a spam szűrésre.
X-ELTE-SpamScore: x
A pontszám egész része.
Kirívóan magas pontszám esetén (20) a rendszer nem fogadja el a bejövő spamet.
A sorozatosan spamgyanús IP címeket a rendszer korlátozhatja.
A magas pontszámú leveleket a rendszer nem forwardolja.

Greylist

A greylist tecnológia ellenőrzi, hogy egy, az adott feladóval, adott IP címről, egyetemi címzettnek érkező hármas szerepel-e már az adatbázisában. Amennyiben nem, visszaküld egy "átmenetileg kézbesíthetetlen" tartalmú üzenetet és ezután még öt percig nem fogadja el az ugyanilyen próbálkozásokat. Az öt perc elteltével a távoli szerver legközelebbi újraküldési szándékát és minden további, ugyanilyen jellemzőkkel bíró levelet elfogad.

.:   Portálkezelői menü   •   Tartalom módosítása   •  Utolsó módosítás: 2016.05.13.   :.
 
Új Corel verziók váltak elérhetővé
A Huninet Egyesülettel történő együttműködésben a tavalyi évhez hasonlóan elérhetők az új Corel termékek: Részletek »
Az Informatikai Igazgatóság új Call Centere
Az Informatikai Igazgatóság 2016. március 1-től beindítja új Call Centerét... Részletek »
Új webmail bevezetése
2015. június 15-vel az Informatikai Igazgatóság új webmail felületet vezet be. Az új rendszer csoportos naptárat, címjegyzéket és ezen funkciók Androidot és iOS-t futtató mobileszközökkel lehetséges elérését is biztosítja. Részletek »
MATLAB Standard Campus licenc
A campus licenc egy olyan, 12 hónapos periódusra vonatkozó, évente megújítható egyetemi licenc, amellyel az egyetem minden hallgatója, minden oktatója és minden kutatója jogtisztán, akár egyetemi számítógépen, akár saját számítógépen, az egyetemen, offline vagy otthoni környezetben is használhatja a MATLAB termékeket. Részletek »
Hálózati kiesés
Tisztelt Felhasználónk,

ma 03.08-án 10:50 perctől kiesések voltak a Trefort kert Főépület, az Állam és Jogtudományi Kar és a Quaestura hálózati szolgáltatásában. Az üzemzavart áramszünet okozta, a szolgáltatás 11:30 körül helyreállt. Részletek »
Változás az O365 regisztrációval kapcsolatban
Tisztelt Munkatársunk,
2018.12.01-től megszűnik az eduid-n keresztüli o365 regisztráció (otthoni Office programcsomag letöltése). Ehelyett aktív jogviszonnyal rendelkező, caesar azonosítóhoz kötjük a belépést, így regisztrálni nem szükséges. Részletek »
Központi hiba hálózati tárhelyek elérésevel
Tisztelt Munkatársunk,

Egy központi hiba miatt jelenleg nem elérhető a hálózati tárhelyszolgáltatásunk. Részletek »
Tájékoztatás zsaroló levelekkel kapcsolatban
Tisztelt Munkatársunk,

2018 júliusa óta újabb, összetett csalás/fenyegetés érkezhet az Ön otthoni vagy hivatali email címére. A levelek általában azt a sémát követik, hogy Önt valamilyen kellemetlen szituációval (pornográf tartalom fogyasztása, nem munkával összefüggő tartalmak böngészése, stb.) hozzák összefüggésbe, általában jelzik, hogy átvették az irányítást a gépe/webkamerája fölött és bizonyítékként valós jelszót vagy email cím/jelszó párost mellékelnek. Részletek »
SPSS megállapodás
Aláírásra került az SPSS statisztikai szoftvercsomag használatára vonatkozó új, 2019. október 31-ig érvényes megállapodás. Részletek »
Megváltozott WIFI beállítások
2016. február 25-től megváltozott a WIFI beállítása. Azon felhasználók, akik február 24-ig probléma nélkül használták az egyetem vezeték nélküli hálózatát is tapasztalhatnak kapcsolódási hibát. Részletek »
 
  © 2 0 1 8  E L T E  I n f o r m a t i k a i  I g a z g a t ó s á g  ( I I G ) .  M i n d e n  j o g  f e n n t a r t v a .
Titkárság – Cím :: ELTE IIG 1053 Budapest, Kecskeméti utca 10-12.   •   Telefon: 1 411 6950   •   Fax: 1 411 6734    •   
Email: titkarsag@iig.elte.hu
Diszpécserek – Telefon: 1 411 6500 /6800    •    Info: Call center